Videbæk

To a Team Rynkebys Midt-Vests vandbærere

Et servicetema af frivillige sørgede for, at rytterne på sponsorcykelturen kom godt frem til Paris.

De 47 cykelryttere på Team Rynkeby Midt-Vest var ikke alene, da de i slutningen af juni blev sendt af sted i støvregn fra Kibæk for at bevæge sig ned gennem Europa til slutmålet i Paris.

Dagene med høje temperaturer og stejle stigninger blev forsødet og bakket op af et serviceteam af frivillige, der også selv betalte for at være på sponsorturen til fordel for børn med kritiske sygdomme.

Det var blandt andre Videbækparret Karina Hemdorff Jensen og Lars Hein Hartvigsen (billedet), der deltog for første gang. De har begge oplevet kræftsygdom i nærmeste familie, men var også motiveret af den særlige oplevelse, det er at være med omkring et Rynkeby-hold.

"Jeg har en storebror på Sjælland, der har cyklet med de to foregående år, og vi var med til at tage imod ham i Paris sidste år. Mens vi stod og ventede, snakkede vi med serviceteamet fra hans hold. Og det lød jo spændende," siger Karina Hemdorff Jensen.

Med på madholdet

Parret søgte derfor om at komme med på serviceteamet hos Team Rynkeby Midt-Vest i år. Sammen med ti andre frivillige sørgede for, at rammerne omkring holdets tur gennem Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig var i orden.

To kørte lastbilen med holdets udstyr, to var mekanikere, to kørte motorcykler, der dirigerede holdet gennem trafikken, en kørte lægebilen, og fem sørgede for forplejningen, når rytterne holdt pause.

Videbækparret deltog primært i den sidste opgave og kørte derfor ikke sammen med feltet i løbet af dagen.

"Vi så kun rytterne, når de kom for at få noget mad, og det gik jo rimeligt hurtigt," siger Karina Hemdorff Jensen.

Korte depotophold

Serviceteamet følte sig dog alligevel som en del af holdet. De mødtes til planlægning flere gange inden turen og deltog i tre af de store træningssamlinger for rytterne, hvor de testede serviceopgaverne.

Hele holdet boede på de samme hoteller undervejs og spiste sammen morgen og aften. Servicefolkene trak på erfaringer fra tidligere år, men havde ellers ret frie hænder til at planlægge blandt andet forplejningen med udgangspunkt i de sponserede produkter, som rytterne fik stillet til rådighed hjemmefra. Rynkeby leverer vand og juice.

"Servicechefens mand har tidligere cyklet med ligesom to af de andre servicefolk, og mekanikerne var med for femte gang. Lastbilen og motorcyklerne blev også kørt af nogle, der havde været med før, mens vi på depotholdet var ret nye,"siger Lars Hein Hartvigsen.

Pavillon-buffet

To gange dagligt stillede depotholdet pavilloner og borde op på aftalte steder langs ruten til forplejning af rytterne, der har relativt kort tid til at spise, toiletbesøg og eventuel justering af cyklen.

Servicefolkene stod også klar med chips, drikkevarer og lidt mad, når holdet ankom til dagens mål.

"Når de kom ind på depoterne, havde de 18 minutter til at spise, og hvad de ellers skulle nå. Vi stod derfor klar med håndsprit, så de ikke blev syge, de fik noget at spise og fik fyldt drikkedunke op. Det skulle gå rimeligt hurtigt, så tidsplanen holdt. Det var i forvejen lange og hårde dage. En af dagene sad de i 11,5 timer i 30 grader," fortæller Lars Hein Hartvigsen.

Ekstra vand-pauser

Enkelte dage blev der derfor lagt ekstra stop ind med uddeling af vand og is, ligesom midtvejs-punktet blev markeret med en overraskelse i form af champagne og kransekage.

"Vi mødtes klokken seks hver morgen for at pakke bilerne og hente vand og kaffe på hotellerne, ligesom der måske også skulle lunes frikadeller på hotellet. Efter at vi havde spist morgenmad sammen, kørte rytterne så afsted ved otte-tiden, hvor vi også tog afsted ud til første depot, der lå efter to-tre timers kørsel. Når vi alle var ankommet til hotellet, var der i et par omgange hygge omkring lastbilen, der blev lukket ved 22-tiden, så det blev lange dage. Ikke mindst når middagen på hotellet trak ud. Det gik somme tider i sit eget tempo," siger Lars Hein Hartvigsen.

Rynkeby-boblen

Parret oplevede, at man i en uge er i »Rynkeby-boblen«, hvor der ikke var tid til at være turist.

"Det er en anderledes ferie med lange dage, men vi havde også tid til at sidde med en kop kaffe og snakke med de andre. Og det fungerede rigtigt godt. Også de sidste dage, hvor vi havde hørt, at det kunne begynde at være lidt hårdt at være på serviceteamet," siger Karina Hemdorff Jensen.

Gode oplevelser

Parret er derfor ikke afvisende overfor at være igen.

"Måske ikke til næste år, men det skal da prøves igen. Vi har fået så gode oplevelser sammen og er kommet til at kende så mange mennesker, at vi i kraft af vores erfaringer kan få en anden oplevelse næste gang. Rynkeby er gaven, der bliver ved med at give. For os var det blandt andet at opleve den taknemmelighed, som rytterne viste, når vi stod klar med en leverpostejmad, men det motiverer selvfølgelig også, at det er et godt formål at indsamle penge til børn med kritiske sygdomme," siger Karina Hemdorff Jensen.

Team Rynkeby Midtvest indsamlede i år cirka 2,2 millioner kroner.

 

Skal vi også markedsføre din virksomhed? Se priser

VESTNYT.DK © 2019 Cookiepolitik / Udviklet af Optify