Videbæk

Hjemmeplejen på plads i nyt hus

Hjemmepleje er samlet og har skabt nyt liv i byens gamle posthus.

Der er i dén grad kommet nyt liv i Videbæks tidligere posthus på Stationsvej. Efter en total ombygning og udvidelse over mod Brogårdsvej har bygningen de seneste tre uger været ny arbejdsplads for de 73 faste medarbejdere plus løse vikarer hos Videbæk Hjemmepleje.

Sosu-personalet var tidligere fordelt på to adresser hos Centerparken i Videbæk og Sundhedshuset i Spjald, mens sygeplejersker og administrationen var placeret på Vestervang hos Videbæk Fritids- og Idrætscenter. De er alle meget taknemmelige for kvaliteten af de nye, fælles rammer, som ABC Lavpris har etableret og udlejer til Ringkøbing-Skjern Kommune.

"Det er et virkeligt godt hus, hvor alting fungerer. Specielt sosu-medarbejderne, der før sad i en kælder, har glædet sig til at få bedre arbejdsvilkår," siger Heidi Dinesen, leder af Videbæk Hjemmepleje.

Fælles kultur

Alle medarbejdere møder nu ind det samme sted. Sosuhjælpere og -assistenter kommer klokken 7, mens sygeplejerskerne kommer klokken 7.30. Fra klokken 15 begynder aftenvagterne at komme, men lidt forskudt afhængigt af, hvornår der er brug for hjælp. Til nat møder der en sygeplejerske og en sosuhjælper.

"Det har også været spændende at samle tre kulturer. Her har alle været med til at afgøre, hvad vi skal beholde, og hvad vi skal smide ud. Der skal være plads til forskellighed, men det skal være en kultur, der hele tiden holder fast i det, at vi er sat i verdenen for at hjælpe borgerne," siger Heidi Dinesen.

Hjælper hinanden færdig

Videbæk Hjemmepleje er hver dag i kontakt med cirka 300 borgere og dækker i dagtimerne hele den nordøstlige del af kommunen, mens Spjald og Grønbjerg om natten dækkes fra Ringkøbing. Til gengæld dækker Videbæk længere ned mod Skjern om natten.

Når sosu-personalet er klædt om til dagens opgaver, henter de en telefon og eventuel rengøringskurv, før de med udgangspunkt i en køreseddel tager ud til de borgere, der skal have hjælp.

"De kommer måske ud til en borger, hvor der skal bruges lidt mere tid. Hvis de derfor kommer bagud, ringer de ind til vores planlægger, som så tjekker, om der er andre, der er foran med deres ruter. De tjekker jo ind og ud hos hver borger, så vi kan se, hvor langt de er. Det giver mulighed for, at de kan hjælpe hinanden. Det er en fantastisk flok, der er dygtige og optaget af vores kerneopgave: at hjælpe borgerne. Og det gør de flot hver eneste dag, så det er jeg stolt af," siger Heidi Dinesen.

Tæt samarbejde

Registrering af nye informationer sker så vidt muligt, mens medarbejderen er hos borgeren, men der kan være oplysninger om for eksempel medicin, som først kan klares, når man er tilbage i huset.

"Omvendt så kan der også være borgere, der er blevet så dårlige, at sosu-medarbejderen med det samme ringer til sygeplejersken. På den måde er der et helt tæt samarbejde. Og efter at vi er flyttet sammen, kan sosu-personalet lige gå forbi sygeplejerskerne om morgenen, så de kan se, hvem der er på arbejde i deres område. På den måde kommer de ud herfra på en helt anden måde," siger Heidi Dinesen.

Sygeplejeklinik

De borgere, der har brug for en sygeplejerske og selv kan transportere sig ind til Videbæk, bruger sygeplejeklinikken, der ligger med egen indgang i den ene ende af det tidligere posthus. Det bliver dagligt til 10-15 borgere, der for eksempel skal have skiftet en forbinding.

"Når jeg bliver gammel, vil jeg også selv foretrække at komme ind på en klinik, hvis jeg kan, i stedet for at vente på en sygeplejerske, der så heller ikke skal bruge tid på landevejen," siger Heidi Dinesen.

Andre af de kommunale sygeplejersker kører ud til de borgere, der har brug for hjælp i hjemmet. Og om natten hjælper de også til på plejehjem og andre institutioner, hvis der er brug en sygeplejerske.

Skal vi også markedsføre din virksomhed? Se priser

VESTNYT.DK © 2019 Cookiepolitik / Udviklet af Optify