Ringkøbing

Matas har fundet sig til rette på Torvet

Efter et halvt år er nye varer og arbejdsgange hverdag for kunder og medarbejdere i Ringkøbing.

Da Matas i april fusionerede sine to butikker i Ringkøbing og samlede dem i én stor på Torvet, hvor Nordea tidligere havde filial, fulgte de fastansatte medarbejder fra både Algade og Nygade med.

Butikschef Kirsten From har også taget de samme værdier med sig, som hun stod for allerede som fælles butikschef.

"Personalet skal have det godt Det er det allerbedste afsæt for, at kunderne får den hjælp og personlige betjening, de kommer efter," siger hun.

Kirsten From har 39 års butiksliv bag sig, siden hun begyndte hos Else Marie Bruun-Larsens familie i "Algades Materialhandel", og hun har båret butikscheftitlen i snart seks år og været kollega med sin nuværende souschef Marianne Pedersen i 24 år.

Væk fra kassen

De mange års fælles fodslag har både været en fordel og en fælles udfordring for makkerparret, da nye arbejdsgange fulgte med den nye Matas Life-butik. I den er personalet rykket væk fra disken for at møde kunderne ude i det store, lyse butikslokale. For så til gengæld at afslutte ekspeditionen, når de ønskede varer er fundet, og henvise betalingen til en kollega ved kassen.

"Fordelen er, at kassen altid er bemandet, og at den personlige betjening er helt fokuseret og uforstyrret, men det har da krævet tilvænning, både af kunderne og af os gamle travheste," fortæller Marianne Pedersen med et smil i stemmen.

De kendte varer

Efter et halvt år har det også vist sig, at der er ting, man ikke kan vænne sig til. Ringkøbing-butikken kunne ikke længere undvære helsekost, de gængse kemiske produkter til husholdningen og et stort udvalg i tandpleje. Varer som i første omgang ikke var med i det mere parfumeri-rettede sortiment i Matas Life, men som kunderne blev ved at efterspørge, og som nu vender tilbage.

"Selv om man stræber efter at lave et ens koncept over hele landet, så har hver egn sine særkender og behov, og det er vigtigt for os, at kunderne også kan få de varer, de er vant til," siger Marianne Pedersen.

Varer, som ikke umiddelbart er at finde i butikken, gør personalet, hvad de kan for at skaffe hjem fra Matas’ lager.

Kørevenlig adgang

Hjørnebutikken er indrettet, så den er nem at komme ind i, også hvis man har barnevogn med eller bevæger sig med kørestol eller rollator.

"Og gangene er brede, så det nemt at komme rundt i hele butikken," siger Kirsten From.

Både hun og Marianne Pedersen er også meget glade for at kunne tilbyde kunder, hvis parfumeallergi afskærer dem fra at komme helt ind, både udendørsbetjening og betaling med håndholdt dankort-terminal.

Helsekostafdelingen er af samme grund anbragt tæt ved indgangen i den 350 kvadratmeter store butik. Behandlerrummet, hvor Matas’ kosmetolog Lone Ditlev Lindquist modtager sine kunder, findes i kælderen under butikken.

Pris på plast

Mens Matas stadig modtager tom plastemballage og pilleglas til genbrug, sætter kæden fra torsdag den 26. september ind med et nyt, miljøvenligt tiltag over hele landet: det er slut med at uddele gratis indkøbsposer.

"Personligt synes jeg, det er rigtig godt at begrænse mængden af plastik i omløb, og pengene, plastikposerne indbringer, bliver givet videre til Matas’ hjertesager så som Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen," fortæller Kirsten From.

Foto: Butikschef Kirsten From viser de tilbagevendte klassiske materialist-kemikalier. Det store udvalg i tandpleje er også tilbage. Mere helsekost er på vej til oktober. (Foto: Helle Ringgaard)

Skal vi også markedsføre din virksomhed? Se priser

VESTNYT.DK © 2019 Cookiepolitik / Udviklet af Optify