Ringkøbing

Kunde-kommunikation er apotekets vigtigste vare

Apoteker Henning Lukasen har i 20 år drevet Ringkøbing Løve Apotek med fokus på god kundebetjening.

Det var lysten til at være selvstændig, der for 20 år siden fik den 35-årige Henning Lukasen til at søge Lægemiddelstyrelsen om at blive apoteker i Ringkøbing.

"Det har altid været et pejlemærke at finde et godt sted, hvor vi kunne præge tingene og se os selv trives, og hvor børnene kunne vokse op trygt og godt. Og så havde jeg nok også den naive drøm, at jeg som selvstændig kunne holde lidt mere fri engang imellem," siger Henning Lukasen.

Han fik bevillingen og blev den 1. november 1999 byens apoteker. Hustruen Marianne Lukasen var på daværende tidspunkt bestyrer på Videbæk Apotek, men fulgte med til Ringkøbing Løve Apotek, hvor hun siden har været ansat som farmaceut.

Parløb

På papiret er hele forretningen og apoteker-rollen kun Henning Lukasens ansvar, men den fælles uddannelse og ledelseserfaring betyder, at apoteket er et parløb, der også har forståelse på hjemmefronten.

"Der er i bund og grund ikke mange beslutninger, som jeg træffer, uden at vi lige har vendt dem. Der er jeg jo sindssyg heldig med at være godt gift med en, som jeg også kan sparre med. Og hvis du som selvstændig erhvervsdrivende ikke har en ægtefælle, der også siger "ej, hvor er det spændende", så er det for mange timer at bruge på det," siger Henning Lukasen.

Flyttede apoteket

Den nye apoteker overtog et hæderkronet apotek, som i næsten 250 år havde ligget i Algade.

"Det var en af byens flotteste og ældste bygninger og en af grundene til, at vi fik kig på Ringkøbing, men jeg kunne ikke få lov til at bygge det om, så gangbesværende kunne komme ind. Vi flyttede derfor allerede året efter til Torvegade. Allerede efter fem minutter på åbningsdagen kom der én drønende ind i butikken på en elscooter for at sige tak: "Det er mig, der altid ringede ude fra hundekrogen for at blive betjent neden for trappen," fortæller Henning Lukasen.

En sidegevinst ved den nye placering i Torvegade var, at der er to store parkeringspladser i nærheden. En senere knopskydning ud mod parkeringspladsen ved Super Brugsen gør, at apoteket hele tiden har haft passende rammer, selv om behovene i baglokaler og lager med årene har været omskiftelige.

Veterinærmedicin til landbruget og leverancer til det lokale sygehus-apotek er for eksempel for længst udfaset, mens robot-teknologi og it er hentet ind for at hjælpe med at styre lageret. Og personalet står ikke længere og blander medicinen selv.

Vigtig kunde-kommunikation

"Apotekfaget er så gammelt, at du kan få blandet en opskrift fra 1600-tallet, men det kræver, at du finder en farmaceut, der er over 50 år og uddannet til det. I dag skal du beherske computerprogrammerne og kunne snakke med kunderne. Kommunikation er noget helt andet i dag, hvor vi er forpligtiget til at fortælle kunderne, hvad der er i de produkter, som lægen siger, at de skal have. Det er et kæmpe skift, at vi også fortæller om bivirkninger, og hvordan medicinen virker," siger Henning Lukasen.

To af apotekets farmakonomer har for nyligt deltaget i en stor, landsdækkende undersøgelse, som viser, at deres rådgivning af kunderne spiller en vigtig rolle i sundhedsvæsenet.

"Undersøgelsen viste, at op mod hver syvende kunde havde et eller flere problemer med deres lægemiddel. For receptkunderne var det blandt andet bivirkninger og forglemmelser. I alt fik over 70 procent af kunderne med problemer hjælp på apoteket," siger Henning Lukasen.

Han erkender gerne, at han savner "arbejdet ved gryderne" på et apotek, idet den eneste blanding i dag er at hælde vand i penicillinmiksturen.

"Jeg kunne godt lide at have tyve gryder i kog, men det håndværk er desværre forsvundet som i så mange andre fag. Den ekstremt dygtige analytiker, der tidligere stod ude bagved, kan vi ikke bruge i dag. Til gengæld har vi så kontakten til mennesker, som vi kan hjælpe, så de ikke falder igennem systemet. Dét er også spændende," siger han.

Overtog Videbæk Apotek

I Torvegade er apoteket tæt på turiststrømmen fra vest, som er en væsentlig del af forretningen. Tyske turister får også ondt i maven, hovedpine eller lus i håret. Eller mangler solcreme, næsespray og allergi-medicin.

"Vi er heldigvis i et område, hvor der er godt med turister. Ellers så området ikke ud, som det gør. Ledelsesmæssigt har en af forskellene ved at være i Ringkøbing fremfor Midtjylland så været, at vi ikke kan sende en stor del af personalet på ferie om sommeren, når turisterne kommer," siger Henning Lukasen.

Forretningen blev udvidet med Videbæk Apotek i 2002, da en lovændring gjorde det muligt for en apoteker at have mere end én bevilling. Også i Videbæk indledte Henning Lukasen med at flytte apoteket fra en eksisterende bygning til et moderne nybyggeri med let adgang.

"Det var også svært at sige nej til, når der sad en flok erhvervsfolk i Videbæk Erhvervsgruppe og lovede at etablere et nybyggeri, som vi kunne flytte ind i. Der er en fantastisk opbakning i Videbæk," siger Henning Lukasen.

Han fik sin første arbejdsplads i Kibæk med i købet, men kunne ikke få lov til at omdanne den fra en filial til et udsalg. Og da en filial krævede ansættelse af en farmaceut, blev løsningen efter nogle år, at Kibæk-afdelingen i stedet blev tilknyttet Herning Løve Apotek.

De fire varebiler fra Ringkøbingapoteket kører dog fortsat 120.000 kilometer årligt for at betjene apoteket i Videbæk, apotekudsalget i Hvide Sande samt de ti håndkøbsudsalg i de omkringliggende byer.

Foto: Henning Lukasen flyttede året efter, han blev apoteker i Ringkøbing, apoteket fra Algade til den nuværende adresse i Torvegade. Han har haft adskillige farmaceuter ansat, som senere er blevet apoteker. (Foto: Erik Poulsen)

 

Skal vi også markedsføre din virksomhed? Se priser

VESTNYT.DK © 2019 Cookiepolitik / Udviklet af Optify