Ringkøbing

Flere kunder har fået øjnene op for hybrid-biler

Hybrid-bilen har eksisteret i 20 år, men Danmark har været bagefter, understreger Jørgen Kolle.

Folk er ved at blive mere modtagelige for hybrid-biler. Det mærker Jørgen Kolle, medindehaver af Toyota/Nissen i Ringkøbing, tydeligt.

"Hybrid-biler er ved at være almindelige biler. Halvdelen af de biler, vi sælger er hybrid-biler," fortæller han.

Nogle tror måske, at hybrid-bilen er en ny teknologisk opfindelse, men den fejl-opfattelse retter Jørgen Kolle  gerne og hurtigt op på.

"Hybrid-biler har eksisteret i 20 år, men vi har været bagefter i Danmark. Det har ændret sig efter, at afgiften blev sat ned," siger han og tilføjer, at bilen kører langt på literen.

Næsten samme pris

Bilen kører ikke blot langt på literen, prismæssigt kan den også hamle op med tilsvarende ikke hybrid-udgaver med automat-gear, som alle Nissans el-biler og Toyotas hybrid-biler er udstyret med, oplyser indehaveren.

"De kræver heller ikke mere service. Vedligehold er hurtig og konkurrencedygtig i forhold til almindelige biler," fortæller Jørgen Kolle, der kom til Toyota som junior-sælger i 1995.

Hybrid-biler er fremtiden

Han er ikke i tvivl om, at fremtidens bil er en hybrid-bil.

"Vi sælger mange flere hybrid-biler end el-biler," forklarer han og tilføjer, at nogle hybrid-biler også kan lades op.

Men ikke Toyotas udgaver, de producerer selv den strøm, de kører på.

"Og hvis man kører bykørsel og op til 60-70 kilometer i timen, kan man køre på ren el – der er det renest at køre på," fortæller han.

Benzin til hårdt arbejde

Han kender også ejere af hybrid-biler, der er så gode til at køre, at de halvdelen af tiden kører på den strøm, som bilen selv producerer.

"Men det afhænger af ens kørselsbehov, og hvordan man kører," understreger han og smiler.

Toyota-hybriderne starter på benzin og skifter under kørslen automatisk til benzin, når bilen skal arbejde hårdt.

"Når man slipper speederen, går de over på el igen," fortæller han.

Vælge efter behov

Selv om el- og hybrid-biler er godt for miljøet, foreslår Jørgen Kolle ikke kunder at købe den type for enhver pris. Det afhænger af kundens behov.

"Hvis de skal køre med en stor hestetrailer eller en stor campingvogn, vil jeg foreslå en benzin- eller diesel-bil," siger han.

Toyota/Nissan Ringkøbing har to forskellige Nissan på el og seks forskellige Toyota hybrid-biler. Toyota-hybriderne kan i øvrigt kendes på, at det sølvfarvede logo foran på bilen er blåt indeni.

Fakta: Hybrid- og el-biler

El-biler kører på el.

Hybrid-biler kører på benzin og el, som bilen selv producerer. Under friløb, bremsning og hurtig acceleration opsamles energi, som lagres på et batteri.

Toyota gør kun i hybrid-biler. Når firmaet lancerer en ny model, bliver der også fremstillet en hybrid-udgave.

Nissan Motor fremstiller kun el-biler.

Fakta: Toyota/Nissan Ringkøbing

Jørgen Kolle og Vagn Albrechtsen overtog Toyota Ringkøbing, hvor de begge var ansat, i 1999.

I 2010 fik de også forhandlingen af Chevrolet – indtil 2013, da firmaet trak sig ud af Europa.

I 2015 fik de Nissan ind.

Toyota/Nissan har 14 ansatte samt tilhørende værksted.

Foto: Jørgen Kolle ved en Toyota Rav 4 – en hybrid-bil, som firmaet sælger flere og flere af. Den blå farve i logoet viser, at det er en bilen er en hybrid.

 

 

Skal vi også markedsføre din virksomhed? Se priser

VESTNYT.DK © 2019 Cookiepolitik / Udviklet af Optify