Hvide Sande

Fotograf fanget af forfædres foto-teknikker

Når fotograf Jørn Deleuran holder fri, skifter han digitale kameraer og kort ud med et trækamera og glasplader.

En fjer kan let blive til fem høns, siger man. Men når fjeren er i hånden på den 51-årige fotograf Jørn Deleuran fra Kloster, bliver den til fem fascinerende, flotte og unikke billeder. Lange og smalle billeder – lige til at gå på opdagelse i.

"Der skal være fejl ved kanterne, ellers bliver det for pænt. Jeg har forsøgt at lave fejl med vilje – ikke inde midt i motivet, men ved siderne – der skal være en spænding mellem skønhed og grimhed for, at det billedet bliver interessant," siger Jørn Deleuran.

Hans fem fjer-billeder samt seks andre værker kan ses i Vestjyllands Kunstpavillon i Videbæk 30. august til 1. september, når Kunsten inviterer indenfor, som også viser værker af Anne Mette Harkes, Brita Uldum, Tina Theilgaard og Louise Tang Visgaard.

Teknik fra 1851

Tilbage til fjerene. Dem har Jørn Deleuran samlet mange af i et par år uden at vide, hvad de skulle bruges til – kun, at de skulle fotograferes.

"Jeg kunne sagtens tage et billede af en fjer op mod en blå himmel med digital kamera, men det er uinteressant. Fjeren skal have noget at skure op ad," siger han.

Mindst ligeså længe som han har samlet fjer, har han på de sociale medier fulgt fotografer, der brugte den gamle wet plate collodion-teknik, (våd plade kollodion-teknik, red.). Fascinerende, men for bøvlet, synes han. Han nøjedes med at beundre de kollegernes billeder.

Lysten lå imidlertid og ulmede, så dagen før en workshop i wet plate i Hellerup, meldte han sig til.

"Jeg blev bidt af det," fortæller Jørn Deleuran, smiler og tilføjer, at teknikken blev opfundet i 1851.

Langsommelighed

Han fotograferer da også med sit gamle trækamera fra før filmen og kortet blev opfundet – der skal en glasplade i. Den skal være fuldstændig ren, inden han hælder kollodion-væsken på pladen, som ligger i hans håndflade, så han med små bevægelser kan fordele væsken på pladen.

"Fotoet skal tages i løbet af 15-20 minutter, inden væsken tørrer, ellers bliver der ikke noget billede på pladen – derfor navnet wet plate, forklarer Jørn Deleuran og tilføjer, at eksponeringstiden kan være fra få sekunder op til flere minutter.

Glaspladen transporteres fra kameraet i en kassette – for ikke at få lys – til mørkekammeret, hvor han lægger den i fremkaldervæske, skylles og fikseres, og han står med et negativ.

Via forstørrelses-apparatet overfører han fjeren og andre motiver til Japan- eller andet papir med struktur, der tilføjer motivet mere liv.

Meget få mestrer teknikken

Jørn Deleuran erkender, at "det er lidt bøvlet" at fotografere på den måde.

"Men så meget desto større er fornøjelse for mig at hænge billeder op, som jeg har arbejdet med i et stykke tid. Det føles godt – og jeg har brug for at dykke ned i det langsomme," understreger han.

Jørn Deleuran lever primært af at tage billeder for firmaer, fagblade, aviser, udsmykninger på institutioner og i virksomheder og portrætter, men branchen er under forandring og presset.

Foto-teknologien er blevet bedre, og det, folk tidligere bestilte en fotograf til, gør de nu selv, understreger han.

"Jeg ser muligheder i at tage portrætter med wet plate-teknikken, for billederne har en unik karakter og er mere blivende – og jeg håber at kunne tilbyde det, når jeg har teknikken helt på plads. Det er en niche, hvor jeg kan skille mig ud, fordi jeg som en af få kan lave det," siger Jørn Deleuran.

 

 

Skal vi også markedsføre din virksomhed? Se priser

VESTNYT.DK © 2019 Cookiepolitik / Udviklet af Optify